Wiedza, innowacje, praktyczne umiejętności – poznaj kierunek eksploatacja pojazdów!

Katedra
Silników Spalinowych i Pojazdów

Wydział Budowy Maszyn i Informatyki

Aktualności

Nowa Toyota w Katedrze

Data: 19.01.2024 Kategoria: Ogólne

Katedra Silników Spalinowych i Pojazdów wzbogaciła się o nowy pojazd z napędem hybrydowym, spalinowo-elektrycznym – Toyotę Corollę Hybrid model 2023. Pojazd wyposażony jest w najnowszy hybrydowy układ napędowy 5 generacji.

Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym, 16-zaworowy DOHC z VVT-i, pracujący wg obiegu Atkinsona, posiada pojemność skokową równą 1798 cm3, maksymalna moc: 72 kW (98 KM) / 5200 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy: 142 Nm / 3600 obr/min.

Silnik elektryczny trójfazowy, synchroniczny z magnesami stałymi jest zasilany prądem o napięciu 600 V, posiada maksymalną moc 70 kW (95 KM) oraz maksymalny moment obrotowy równy 185 Nm. Układ napędowy pojazdu wyposażony jest w drugą maszynę elektryczną prądu przemiennego, który pełni rolę generatora oraz służy do szybkiego uruchamiania silnika spalinowego. Zmiana przełożenie w układzie napędowym Toyoty Corolla Hybrid realizowana jest bezstopniowo dzięki systemowi
E-CVT.

W porównaniu do poprzedniego modelu z 2018 roku trakcyjny silnik elektryczny ma większą moc o 17 kW (95 KM zamiast 72 KM). Akumulator litowo-jonowy o pojemność wynosi 0,85 kWh pozwala na duży pobór mocy równej 73 kW oraz szybkie ładowanie.

Łączna moc całego układu hybrydowego spalinowo-elektrycznego wzrosła z 90 kW (122 KM) do 103 kW (140 KM), co pozwala skrócić czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h o 1,8 s (9,1 zamiast 10,9). Średnie zużycie paliwa wynosi 4,5 – 4,8 dm3/100 km. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 180 km/h, a w trybie elektrycznym EV wynosi 120-130 km/h.

Zmiany techniczne objęły uzwojenia maszyn elektrycznych, dzięki czemu zmniejszono rozmiar silników elektrycznych, a także ograniczono straty elektryczne o 14%. Drugą istotną zmianą jest wspomniany akumulator, który jest mniejszy i o 14 % lżejszy od montowanego w napędach 4 generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40%), a jednocześnie posiada większą o 14 % moc.

Pojazd wyposażony jest w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy, co zawarto w prezentacji.

Samochód będzie wykorzystywaniu w procesie dydaktycznym na specjalnościach i kierunkach motoryzacyjnych.

Pliki do pobrania

©2024 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Realizacja: Dział Marketingu