W ostatnich dniach, nakładem Wydawnictwa ATH, ukazała się monografia naukowa „Samochody autonomiczne, sensory otoczenia i problemy percepcji” autorstwa mgr. inż. Michała Brzozowskiego z Katedry Silników Spalinowych i Pojazdów.
W dobie bardzo szybkiego rozwoju technologicznego, problemy związane z transportem, bezpieczeństwem, optymalizacją zużycia energii, ochroną środowiska i szybkością przemieszczania ludzi oraz towarów są jednym z głównych zagadnień wymagających rozwiązania. Przyszłością transportu samochodowego jest pojazd autonomiczny, poruszający się w określonej infrastrukturze drogowej. W pracy przedstawiono podstawowe zagadnienia związane z pojazdami autonomicznymi. Omówiono historię rozwoju tej technologii. Przytoczono i wyjaśniono definicję samochodu autonomicznego, a także poziomy klasyfikacji samochodów jako częściowo lub całkowicie autonomiczne.
Autonomizacja pojazdów wymaga zebrania i przeanalizowania informacji dotyczących otoczenia, innych uczestników ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Informacje te są uzyskiwane za pośrednictwem czujników, w które wyposażane są pojazdy oraz systemów łączności zewnętrznej. Zasadniczą część pracy stanowi zaprezentowanie i szczegółowe omówienie wykorzystywanych sensorów, szczególną uwagę poświęcając LiDARowi.
Sformułowano problem percepcji samochodu autonomicznego i wyszczególniono rolę poszczególnych sensorów w procesie zapewnienia odpowiedniej ilości danych o otoczeniu. Określono problem jednoczesnego tworzenia mapy (obrazu) otoczenia przez samochód autonomiczny i lokalizowania się na tej mapie. Praca poddaje krytycznej analizie możliwości działania poszczególnych sensorów w złych warunkach atmosferycznych.
Wskazano i omówiono poszczególne metody rozwiązania tego problemu z wykorzystaniem różnych metod i sensorów otoczenia. Ponadto w ramach monografii przedstawiono algorytmy dedykowane do rozpoznawania i śledzenia obiektów będących w polu widzenia samochodu autonomicznego. Przedstawiono możliwości łączenia algorytmów, wykorzystywania sztucznych sieci neuronowych oraz przyszłe kierunki rozwoju tych technologii. Praca zarysowuje problem sterowania samochodem autonomicznym i opisuje proces decyzyjny od zadania punktu docelowego do wybrania optymalnej ścieżki ruchu. Opisane problemy przedstawiają obecny stan wiedzy oraz wskazują prawdopodobne, przyszłe kierunki rozwoju badań nad samochodami autonomicznymi.
Z recenzji dr hab. inż. Dariusza Więckowskiego, prof. PW, dowiadujemy się, że (…) opracowanie jest dobrym przewodnikiem dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie pojazdów autonomicznych, jak również dla tych, którzy posiadają już określoną widzę i doświadczenie w tej dziedzinie.
©2024 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Realizacja: Dział Marketingu